Frågor & Svar

Hur gör man?

Svar: Läs igenom villkoret och priserna. Om du sedan bestämmer dig för att ta ett lån så fyller du bara i formuläret under menyvalet ANSÖK HÄR. Var noga med att läsa igenom och fylla i korrekta uppgifter. Med hjälp av ditt BankID hämtar du ditt kontonummer från din bank och undertecknar skuldebrevet på samma gång. När ansökan är ifylld så laddas skuldebrevet automatiskt ner till dig. Du kan då läsa igenom skuldebrevet och villkoren innan du bestämmer dig för att skicka in ansökan. Du får ett bekräftelse till din epostadress att vi mottagit din ansökan där även skuldebrevet bifogas. Observera att en kreditupplysning kommer att göras och att din ansökan kan komma att avslås i efterhand. Vi gör en kreditupplysning via Creditsafe och dessa sparas inte och påverkar INTE ditt kreditbetyg i framtiden på något sätt.

Hur ansöker man om ett lån hos Nätlån?

Svar: Man ansöker direkt via ansökningsformuläret på hemsidan. Med hjälp av ditt BankID signerar du avtalet, snabbt, smidigt och säkert! Godkänner vi din ansökan betalar vi ut godkänt belopp direkt till kontot du valt för din ansökan som även framgår på skuldebrevet.

Vad kostar det att ansöka om ett lån?

Svar: Det kostar ingenting att ansöka och du binder dig inte för något. Du har även full ångerrätt i 14 dagar om du ångrar ditt lån efter det att utbetalning gjorts.

När kan jag ansöka om ett lån?

Svar: Du kan ansöka dygnet runt.

Hur gammal måste man vara för att bli beviljad ett lån hos Nätlån?

Svar: Du måste vara myndig. Dvs. minst 18 år

Kan man låna mer än 1000 kr?

Svar: Ja, 4000 är maximalt lånebelopp.

Om jag har betalningsanmärkning, kan jag ansöka om lån ändå?

Svar: Ja, Nätlån har ingen automatisk utsortering. Vi gör en individuell bedömning av varje ärende och en anmärkning behöver inte innebära ett avslag.

Jag uppfyller de kriterier ni anger, men min ansökan går inte igenom. Varför är det så?

Svar: Vi gör alltid en individuell bedömning baserad på information i kreditupplysningen. Tycker du att uppgifterna i kreditupplysningen är felaktiga, kontakta kundtjänst så gör vi en granskning.

Hur betalar jag tillbaka lånet?

Svar: Vi skickar ut en faktura till din uppgivna mailadress inom en vecka efter beviljat lån. Vi skickar även påminnelser via mail och sms för att du skall komma ihåg att betala innan det tillkommer onödiga avgifter.

NYHET – Betala snabbt och enkelt till oss via Swish! Vårt Swishnummer är 1233781754 Catalunia Capital AB och ange ditt fakturanummer som meddelande.

När skall jag betala tillbaka och hur mycket skall jag betala?

Svar: Du har alltid minst 33 dagar på dig att betala tillbaka lånet samt avgiften, exakt förfallodatum finns på fakturan. Inga ytterligare avgifter tillkommer om man betalar inom utsatt tid.

När jag ansöker om ett nytt lån får jag besked om att jag redan har ett lån trots att jag redan betalat det, varför?

Svar: När betalningen går via bankgiro dröjer det ca 1-2 bankdagar innan det registrerats i vårt system. Om ditt förra lån hamnat hos inkasso kan det ta längre tid ändå eftersom det först skall klareras hos inkassobolaget.

Jag klarar inte att betala tillbaka inom utsatt tid. Vad händer då?

Svar: Ansök inte om du är osäker på om du kan betala tillbaka. Har inte betalning inkommit i tid sänder vi först en påminnelse och senare lämnas ärendet till inkasso. Detta innebär ytterligare avgifter för dig. Misstänker du att du inte kan betala din faktura i tid vänligen var i kontakt med vår inkassoavdelning omgående för en diskussion om eventuella betalningslösningar. Enklast att maila oss kundtjanst@natlan.se

Vi erbjuder även kunder att betala via en avbetalningsplan, den kan tex vara på 500kr per månad till dess att skulden är betald.

Jag har inte någon av de banker ni angett, kan jag inte låna då?

Svar: Ja, välj bara ”Övriga” som ligger längst ner i listan över banker. Vi gör utbetalning till samtliga svenska banker. I regel har du pengarna på ditt konto senast följande bankdag. Det händer att bankerna tar ut en extra bankdag vid överföring. Vi gör allt för att överföringen ska gå så fort som möjligt.

Jag anser att inkassokravet jag har fått är felaktigt, hur går jag tillväga?

Svar: Vänligen kontakta vår inkassoavdelning vid invändningar mot det inkassokrav som du mottagit. Enklast att maila oss kundtjanst@natlan.se eller kundtjanst@granitinkasso.se glöm inte att ange ärende eller fakturanummer samt dina personuppgifter.

Jag har fått inkassokrav trots att jag har bestridit inkassokravet, vad gör jag?

Svar: Vänligen kontakta vår inkassoavdelning vid invändningar mot inkassokravet som du mottagit. Enklast att maila oss kundtjanst@natlan.se glöm inte att ange ärende eller fakturanummer samt dina personuppgifter.

Klagomålshantering

För Catalunia är det viktigt att du som kund är nöjd med våra tjänster och vårt bemötande. Har vi inte levt upp till dina förväntningar vill vi veta det.

Om du som kund är missnöjd ber vid dig att framföra ett klagomål. Catalunia eftersträvar att upprätthålla en hög servicenivå och klagomål är något som vi tar på största allvar. Det ger oss dessutom en möjlighet att bli än bättre. Klagomål som inkommer till Catalunia behandlas omsorgsfullt och med skyndsamhet. Om vi inte anser oss kunna tillmötesgå ett klagomål har du som kund rätt att få ett skriftligt svar med vår motivering till detta.

Så här gör du för att klaga

Om du av någon anledning inte är nöjd är det viktigt att du snarast kontaktar oss och framför dina synpunkter.Du är välkommen att kontakta oss via epost på kundtjanst@natlan.se eller via telefon 08-124 482 66 samt via brev på Nätlån c/o Catalunia Capital AB, Box 13147, 103 03 Stockholm. Låntagaren kan vid missnöje med Catalunias hantering också vända sig till ARN, Allmänna reklamationsnämnden: tel. 08-555 01 700, eller per brev: Box 174, 101 23 Stockholm.

 

Låna ansvarsfullt

Att ta ett snabblån är ett dyrt sätt att få tillgång till pengar, det är inget vi sticker under stolen med.  Anledningen till detta beror på att vi måste ta betalt för eventuella kreditförluster som kan uppstå.
Låna därför inte om du vet med dig att du kommer att få problem att betala tillbaka. Att låna för att betala ett annat lån t ex är tyvärr allt för vanligt och något vi absolut avråder från.
Nätlån tillämpar god kreditgivningssed och tar vårt fulla ansvar som kreditgivare. Naturligtvis följer vi alla regler och lagar som gäller kreditgivning till konsument.

Vi har tillstånd från Finansinspektionen och Datainspektionen för vår låne- och inkassoverksamhet och har funnits i mer än 5 år så vi vet hur man hanterar kunder på bästa sätt.

När är det ok att låna?

– Du har några dagar kvar till lön och fått en oförutsedd utgift
– Du behöver en tillfällig kredit och vill inte gå till banken
– Du vet att du kan betala tillbaka utan problem

När är det inte ok att låna?

– Du tänker betala ett annat lån med pengarna
– Du tänker använda pengarna till spel
– Du tänker använda pengarna till onödig konsumtion

Använd gärna Konsumentverkets kalkylator för att se hur din privatekonomi ser ut. Här kan du också lägga upp en budget m.m.