Frågor & Svar

Hur gör man?

Svar: Läs igenom villkoret och priserna. Om du sedan bestämmer dig för att ta ett lån så fyller du bara i formuläret här till höger. Du får sedan ett svar via mejl att vi mottagit din ansökan. Om du godkänns som låntagare får du ett mejl av oss som bekräftar det. Lånehandlingar skickas samtidigt till den adress du är folkbokförd på. När du får dessa skriver du under dem och skickar tillbaka dem till oss. Du kan  faxa tillbaka dem eller ‘scanna’ in handlingarna och mejla dem till oss. Så fort vi fått dessa i retur betalar vi ut lånet till dig.

Hur ansöker man om ett lån hos Nätlån?

Svar: Man ansöker direkt via ansökningsformuläret på hemsidan.Vi kommer att skicka ett skuldebrev hem till dig, till adressen där du är folkbokförd. Skuldebrevet skall undertecknas, därefter skall det tillsammans med en kopia på din giltiga ID-handling antingen faxas, mailas eller skickas till oss med post.
– Om du faxar så gör du det till 08/5500 2556.
– Om du mailar så skannar du in skuldebrev och giltigt ID och skickar det till kundtjanst@natlan.se
– Om du postar handlingarna så ska de skickas till Catalunia Capital AB  Box 30142 , 104 25 Stockholm.

Vad kostar det att ansöka om ett lån?

Svar: Det kostar ingenting att ansöka och du binder dig inte för något.

När kan jag ansöka om ett lån?

Svar: Du kan ansöka dygnet runt.

Hur gammal måste man vara för att bli beviljad ett lån hos Nätlån?

Svar: Du måste vara myndig. Dvs. minst 18 år

Kan man låna mer än 1000 kr?

Svar: Ja, 4000 är maximalt lånebelopp.

Om jag har betalningsanmärkning, kan jag ansöka om lån ändå?

Svar: Ja, Nätlån har ingen automatisk utsortering. Vi gör en individuell bedömning av varje ärende och en anmärkning behöver inte innebära ett avslag.

Jag uppfyller de kriterier ni anger, men min ansökan går inte igenom. Varför är det så?

Svar: Vi gör alltid en individuell bedömning baserad på information i kreditupplysningen. Tycker du att uppgifterna i kreditupplysningen är felaktiga, kontakta kundtjänst så gör vi en granskning.

Hur betalar jag tillbaka lånet?

Svar: Vi skickar ut en faktura till din uppgivna mailadress inom en vecka efter beviljat lån.

När skall jag betala tillbaka och hur mycket skall jag betala?

Svar: Du har alltid minst 33 dagar på dig att betala tillbaka lånet samt avgiften, exakt förfallodatum finns på fakturan. Inga ytterligare avgifter tillkommer om man betalar inom utsatt tid.

När jag ansöker om ett nytt lån får jag besked om att jag redan har ett lån trots att jag redan betalat det, varför?

Svar: När betalningen går via bankgiro dröjer det ca 1-2 bankdagar innan det registrerats i vårt system. Om ditt förra lån hamnat hos inkasso kan det ta längre tid ändå eftersom det först skall klareras hos inkassobolaget.

Jag klarar inte att betala tillbaka inom utsatt tid. Vad händer då?

Svar: Ansök inte om du är osäker på om du kan betala tillbaka. Har inte betalning inkommit i tid sänder vi först en påminnelse och senare lämnas ärendet till inkasso. Detta innebär ytterligare avgifter för dig.

Jag har inte någon av de banker ni angett, kan jag inte låna då?

Svar: Ja, välj bara ”Övriga” som ligger längst ner i listan över banker. Vi gör utbetalning till samtliga svenska banker. I regel har du pengarna på ditt konto senast följande bankdag. Det händer att bankerna tar ut en extra bankdag vid överföring. Vi gör allt för att överföringen ska gå så fort som möjligt.