Nätlån - Snabbt, säkert lån, pengar direkt och bättre än ett SMS-lån
Nätlån - Snabbt, säkert lån, pengar direkt och bättre än ett SMS-lån

Innan ansökan

Vad har ni för grundkrav för att låna pengar?
  • Du är mellan 18 år - 70 år.
  • Du har inkomst av tjänst, näringsverksamhet eller pension på lägst 15 000 kr per månad efter skatt (inkomst deklarerad i Sverige) under minst 3 månader före ansökan.
  • Du har svenskt personnummer och en folkbokföringsadress. Ej skyddad identitet.
  • Du har inget aktuellt skuldsaldo hos kronofogden (betalningsanmärkning och gamla utmätningsförsök får finnas).
  • Du har mobilt BankID (mer om Mobilt BankID).
Vilken ränta får jag när jag lånar pengar?
Den nominella räntan är 27,95% och den effektiva räntan är 31,82%.
Hur mycket pengar får jag låna?
Du kan ansöka om lån från 10 000 kr upp till 50 000 kr.
Tar ni en kreditupplysning?
Ja, vi använder oss utav Bisnode. En kreditupplysning via Bisnode påverkar inte ditt kreditbetyg hos andra kreditupplysningsföretag.
Kan jag ringa er och göra en ansökan?
Nej, ansökan gör du själv med hjälp av ditt Mobila BankID. Du får självklart ringa till oss om du har frågor innan du ansöker.
Jag har en betalningsanmärkning - kan jag få ansöka?
Ja, Nätlån har ingen automatisk utsortering däremot måste betalningsanmärkningara vara äldre än 6 månader. Vi gör en individuell bedömning av varje ärende och en anmärkning behöver inte innebära ett avslag.

Efter att du ansökt om ett lån

Kan jag ändra hur mycket pengar jag vill låna?
Hos Nätlån går det alltid att ändra sig, kontakta vår kundtjänst på kundtjanst@natlan.se för att ändra dig.
Hur ändrar jag återbetalningstiden?
Om du vill ändra återbetalningstiden innan eller efter ett lån har blivit beviljat kontakta kundtjänst på kundtjanst@natlan.se. Observera att den längsta möjliga återbetalningstiden är 120 månader (10 år).
Vilket bankkonto ska jag ange?
Ett transaktionsbankkonto som tillhör dig och går att koppla mot autogiro. Tänk på att inte välja t.ex. ett sparkonto.
Hur snabbt får jag pengarna?
Inom 1 - 2 bankdagar om allting ser bra ut i din ansökan.
När blir pengarna utbetalda?
Pengarna betalas ut direkt vid godkänd ansökan och är på ditt konto inom 1 - 2 bankdagar.
Hur vet jag om får låna pengar eller inte?
Du får svar till den e-post du har anmält i din ansökan inom en bankdag om du blir beviljad ett lån (eller nekas) och pengarna betalas sedan ut till dig direkt vid godkänd ansökan.

När du fått pengarna utbetalda

Hur betalar jag tillbaka mitt lån?
  • Betalning sker via Autogiro genom det konto som lånet betalades ut till.
  • Förfallodagen är den 25:e varje månad. Om den 25:e skulle vara en helgdag, så flyttas förfallodagen fram till nästa bankdag.
  • Första betalning för lån tagna innan den 10:e i månaden sker samma månad och för lån tagna efter den 10:e sker första betalning nästkommande månad.
  • Avierna skickas primärt ut till dig via e-post och i andra hand genom Kivra. Om vi har en felaktig e-post till dig och du inte har Kivra skickas avin till din folkbokföringsadress.
  • Vi skickar även påminnelser via mail och sms för att du skall komma ihåg att betala innan det tillkommer onödiga avgifter.
Hur gör jag om jag vill förtidslösa mitt lån?
Autogiro-betalningen misslyckades, vad ska jag ange som referens/faktura nr/OCR vid en inbetalning med bankgiro?
Om autogiro betalningen har misslyckats så ska du ange ditt ärendenummer/referensnummer i meddelandefältet vid en BankGiro betalning eller genom Swish.

Logga in här för att se dina betalningsuppgifter.

Ditt referensnummer hittar du på kreditavtalet vi skickade till dig när du fick ditt lån.

Om du inte hittar ditt referensnummer kan du alltid ange ditt personnummer i meddelandefältet.

Kontakta vår kundtjänst på kundtjanst@natlan.se om du saknar ditt lånenummer.
Hur ser jag min aktuella skuld?
Logga in här för att se din aktuella skuld.
När kommer första månadsavin för mitt lån?
Om ditt lån beviljas och betalas ut under första halvan av månaden, så kommer första månadsavin för lånet redan i slutet av den månaden. Betalas lånet ut under andra halvan av månaden, så kommer första måndasavin månaden därpå.

Första avin skickas primärt ut till dig via e-post och i andra hand genom Kivra.
När registreras inbetalningen av min månadsfaktura?
Det tar 1 - 2 bankdagar innan din inbetalning registreras.
Vad händer om jag missar en månadsbetalning?
Om du inte betalar dina avier i tid så utgår en påminnelseavgift om 60 kronor för den eller de avier du inte har betalat. Tänk på att påminnelsen inte betalas per automatik med ditt autogiro utan att du måste registrera betalningen manuellt.

Om du inte betalar påminnnelsen kommer din månadsavi gå vidare till inkasso och då tillkommer 180 kr.

Om vi inte registrerat någon inbetalning under flera månader i rad kan ditt lån komma att sägas upp och om det inte blir betalt då skickas det vidare till inkasso och därefter till Kronofogden med tillkommande avgifter.
Hur ändrar jag återbetalningstiden?
Om du vill ändra återbetalningstiden för ditt lån (förlänga lånet) ber vid dig kontakta vår kundtjänst på kundtjanst@natlan.se Observera att den längsta möjliga återbetalningstiden är 120 månader (10 år).
Kan jag utöka mitt lån?
Ja! Du ansöker enkelt om en höjning av ditt lån genom att fylla i ansökningsformuläret på vår hemsida. Kan du inte ansöka om en höjning genom formuläret kan vi dessvärre inte erbjuda dig en höjning.

Övriga frågor

Måste man ha Mobilt BankID?
Ja
Vad är BankID?
Signering med BankID räknas juridiskt som en fysisk underskrift. När du använder BankID behöver du inte skicka in några papper till oss när du tar ett lån, och ditt lån kan bli utbetalt så fort din låneansökan har godkänts.

Du som är kund i en internetbank kan beställa och ladda ner BankID till din dator, din läsplatta eller din mobil, genom att logga in hos din bank och följa bankens instruktioner.
Vad har er kundservice för öppettider?
Vår kundtjänst går att maila dygnet runt på kundtjanst@natlan.se, det går även bra att ringa till vår kundtjänst på 08-1244 8288.
Vår kundtjänst svarar helgfria vardagar mellan 9 - 17.
Vad finns det för avgifter?
  • Startkostnad/uppläggningsavgift: Just nu 0 kr!
  • Påminnelseavgift: 60 kr
  • Inkassoavgift: 180 kr
  • Lösa lånet i förtid: 0 kr
  • Ändra återbetalningstid: 0 kr
Vad ska jag göra om jag ångrat mig?
Då behöver du bara maila in till oss på kundtjanst@natlan.se. Om lånet redan blivit utbetalt loggar du in här för att se dina betalningsuppgifter
Varför har min kreditansökan inte beviljats?
Vi gör en kreditprövning på alla våra kunder. Om kreditprövningen visar att du kan få svårigheter att betala tillbaka krediten så beviljar vi inte krediten till dig. Vi vill inte att du ska hamna i en svår ekonomisk situation.
Varför blir mitt konto inte godkänt för autogiro?
Den vanligaste orsaken till att ett bankkonto inte blir godkänt för autogiro är att kontot inte är ett vanligt lönekonto eller transaktionskonto. Kontakta din bank så hjälper de dig att ange ett korrekt konto.
Vad är ett Smslån?
Smslån är den vanligaste benämningen på ett snabblån med mindre summor som ofta betalas ut eller beviljas samma dag som du ansöker. Ett sätt att låna pengar snabbt. Smslån etablerades i Sverige 2006 och fick sitt namn tack vare att man ofta ansökte eller bekräftade lånet via SMS. Idag sker lånen oftast via nätet men tack vare att det först skedde vi sms så är den vanliga benämningen sms-lån. Idag bekräftar man lånet lika lätt med BankID som med sms. Andra benämningar utav sms lån är tex mikrolån, nätlån eller snabblån. Läs mer om smslån här.
Hur ska jag betala om Autogirobetalningen misslyckades?
Hur gör jag om jag vill komma i kontakt med Kivras support?
Kivras support har öppet 9-17 och du når dem på tel 077-045 70 00 och support@kivra.com om du har frågor eller behöver hjälp med tjänsten. Kivras support tar gärna hand om frågor relaterade till tjänsten. Du kan även hitta svar på Kivras hemsida.



Välkommen att ansöka om ett lån idag!