Nätlån - Snabbt, säkert lån, pengar direkt och bättre än ett SMS-lån
Nätlån - Snabbt, säkert lån, pengar direkt och bättre än ett SMS-lån

Innan ansökan

Hur ansökar man om ett lån hos Nätlån?
Läs igenom villkoren och priserna. Om du sedan bestämmer dig för att ta ett lån ansöker du direkt via ansökningsformuläret här på hemsidan.

Var noga med att läsa igenom och fylla i korrekta uppgifter. Med hjälp av ditt BankID hämtar du ditt kontonummer från din bank och undertecknar skuldebrevet på samma gång. När ansökan är ifylld kan du ladda ner skuldebrevet. Du kan då läsa igenom skuldebrevet och villkoren innan du bestämmer dig för att skicka in ansökan. Efter att du skickat in din ansökan får du en bekräftelse till din e-postadress att vi mottagit din ansökan där även skuldebrevet bifogas. Godkänner vi din ansökan betalar vi ut godkänt belopp direkt till kontot du valt för din ansökan som även framgår på skuldebrevet.

Observera att en kreditupplysning kommer att göras och att din ansökan kan komma att avslås i efterhand. Vi tar en kreditupplysning via Bisnode och den påverkar inte ditt kreditbetyg hos UC. Man ansöker direkt via ansökningsformuläret på hemsidan. Med hjälp av ditt BankID signerar du avtalet, snabbt, smidigt och säkert! Godkänner vi din ansökan betalar vi ut godkänt belopp direkt till kontot du valt för din ansökan som även framgår på skuldebrevet.
Vad kostar det att ansöka om ett snabblån?
Det kostar ingenting att ansöka och du binder dig inte för något. Du har även full ångerrätt i 14 dagar om du ångrar ditt lån efter det att utbetalning gjorts.
När kan jag ansöka om ett snabblån?
Du kan ansöka dygnet runt.
Vad har ni för grundkrav för att låna?
  • Du är mellan 18 - 70 år.
  • Du har inkomst av tjänst, näringsverksamhet, a-kassa eller pension på lägst 8 000 kr per månad (inkomst deklarerad i Sverige).
  • Du har svenskt personnummer och en folkbokföringsadress. Ej skyddad identitet.
  • Du har inget aktuellt skuldsaldo hos kronofogden (betalningsanmärkning och gamla utmätningsförsök får finnas).
  • Du har mobilt BankID (mer om Mobilt BankID).
Hur mycket får jag låna? Kan man låna mer än 1 000 kr?
Mellan 1 000 kr och 4 000 kr
Tar ni en kreditupplysning?
Ja, men vi tar ingen UC utan använder istället Creditsafe och/eller Bisnode. En kreditupplysning via Creditsafe eller Bisnode påverkar inte ditt kreditbetyg hos UC.
Kan jag ringa er och göra en ansökan?
Nej, ansökan gör du själv med hjälp av ditt BankID. Du får självklart ringa till oss om du har frågor innan du ansöker.
Om jag har betalningsanmärkning, kan jag ansöka om lån ändå?
Ja, Nätlån har ingen automatisk utsortering. Vi gör en individuell bedömning av varje ärende och en anmärkning behöver inte innebära ett avslag.
När jag ansöker om ett nytt lån får jag besked om att jag redan har ett lån trots att jag redan betalat det, varför?
När betalningen går via bankgiro dröjer det ca 1-2 bankdagar innan det registrerats i vårt system. Om ditt förra lån hamnat hos inkasso kan det ta längre tid ändå eftersom det först skall klareras hos inkassobolaget.
Jag har inte någon av de banker ni angett, kan jag inte låna då?
I dagsläget går det tyvärr inte att ansöka om lån om du inte har någon av de banker som finns i listan.

Efter att du ansökt om ett lån

Kan jag ändra hur mycket jag vill låna?
Hos Extralånet går det alltid att ändra sig, kontakta vår kundtjänst på kundtjanst@natlan.se för att ändra dig.
Hur ändrar jag återbetalningstiden?
Om du vill ändra återbetalningstiden innan eller efter ett lån har blivit beviljat kontakta kundtjänst på kundtjanst@natlan.se.
Vad ska jag göra om jag ångrat mig?
Då behöver du bara maila in till oss på kundtjanst@natlan.se.
Hur snabbt får jag pengarna?
Inom 1 - 2 bankdagar efter godkänd ansökan.
När blir pengarna utbetalda?
Pengarna betalas ut direkt vid godkänd ansökan och är på ditt konto inom 1 - 2 bankdagar.
Hur vet jag om får låna eller inte?
Du får svar inom en bankdag och pengarna betalas sedan ut till dig direkt efter godkänd ansökan.
Jag uppfyller de kriterier ni anger, men min ansökan går inte igenom. Varför är det så?
Vi gör alltid en individuell bedömning baserad på information i kreditupplysningen. Tycker du att uppgifterna i kreditupplysningen är felaktiga, kontakta kundtjänst så gör vi en granskning.
Varför har min kreditansökan inte beviljats?
Vi gör en kreditprövning på alla våra kunder. Om kreditprövningen visar att du kan få svårigheter att betala tillbaka krediten så beviljar vi inte krediten till dig. Vi vill inte att du ska hamna i en svår ekonomisk situation.
Vad har er kundservice för öppettider?
Vår kundtjänst går att maila dygnet runt på kundtjanst@natlan.se, det går även bra att ringa till vår kundtjänst på 08-1244 8288.
Vår kundtjänst svarar helgfria vardagar mellan 9 - 17.

När du fått pengarna utbetalda

Hur betalar jag tillbaka mitt lån?
Vi skickar ut en faktura till din uppgivna mailadress inom en vecka efter beviljat lån. Vi skickar även påminnelser via mail och sms för att du skall komma ihåg att betala innan det tillkommer onödiga avgifter.

Du kan alltid även betala snabbt och enkelt till oss med Swish. Vårt Swishnummer är 1233781754 Catalunia Capital AB och ange ditt fakturanummer som meddelande.
När skall jag betala tillbaka och hur mycket skall jag betala?
Du har alltid minst 33 dagar på dig att betala tillbaka lånet samt avgiften, exakt förfallodatum finns på fakturan. Inga ytterligare avgifter tillkommer om man betalar inom utsatt tid.
Hur ser jag min aktuella skuld?
Kontakta vår kundtjänst på kundtjanst@natlan.se om du vill veta din aktuella skuld.
Jag klarar inte att betala tillbaka inom utsatt tid. Vad händer då?
Ansök inte om du är osäker på om du kan betala tillbaka. Har inte betalning inkommit i tid sänder vi först en påminnelse och senare lämnas ärendet till inkasso. Detta innebär ytterligare avgifter för dig. Misstänker du att du inte kan betala din faktura i tid vänligen var i kontakt med vår inkassoavdelning omgående för en diskussion om eventuella betalningslösningar. Enklast är att maila till oss på kundtjanst@natlan.se.

Vi erbjuder även kunder att betala via en avbetalningsplan, den kan tex vara på 500kr per månad till dess att skulden är betald.
När registreras inbetalningen av min månadsfaktura?
Det tar 1 - 2 bankdagar innan din inbetalning registreras.
Hur påbörjar jag en avbetalningsplan?
Om du vill starta en avbetalningsplan på ditt lån finns det mer information om det här.
Varför blir mitt konto inte godkänt för autogiro?
Den vanligaste orsaken till att ett bankkonto inte blir godkänt för autogiro är att kontot inte är ett vanligt lönekonto eller transaktionskonto. Kontakta din bank så hjälper de dig att ange ett korrekt konto.

Övriga frågor

Jag har tappat bort mitt OCR-nummer och/eller ert Bankgiro nummer - hur tar jag reda på det?
Har du inte tillgång till betalningsuppgifterna går det likabra att ange ditt personnummer som meddelande vid inbetalning. Vårt Bankgiro är 660-4292
Måste man ha BankID?
Ja
Vad är BankID?
Signering med BankID räknas juridiskt som en fysisk underskrift. När du använder BankID behöver du inte skicka in några papper till oss när du tar ett lån, och ditt lån kan bli utbetalt så fort din låneansökan har godkänts.

Du som är kund i en internetbank kan beställa och ladda ner BankID till din dator, din läsplatta eller din mobil (Mobilt BankID), genom att logga in hos din bank och följa bankens instruktioner.
Vad kostar ett snabblån hos Nätlån?
Du kan läsa mer om våra priser här
Vilket bankkonto ska jag ange?
Ett transaktionsbankkonto som tillhör dig och går att koppla mot autogiro. Tänk på att inte välja t.ex. ett sparkonto.
Jag anser att inkassokravet jag har fått är felaktigt, hur går jag tillväga?
Vänligen kontakta vår inkassoavdelning vid invändningar mot det inkassokrav som du mottagit. Enklast att maila oss kundtjanst@natlan.se eller kundtjanst@granitinkasso.se glöm inte att ange ärende eller fakturanummer samt dina personuppgifter.
Jag har fått inkassokrav trots att jag har bestridit inkassokravet, vad gör jag?
Vänligen kontakta vår inkassoavdelning vid invändningar mot inkassokravet som du mottagit. Enklast att maila oss kundtjanst@natlan.se glöm inte att ange ärende eller fakturanummer samt dina personuppgifter.
Vad är ett Smslån eller Snabblån?
Smslån är den vanligaste benämningen på ett snabblån med mindre summor som ofta betalas ut eller beviljas samma dag som du ansöker. Ett sätt att låna pengar snabbt. Smslån etablerades i Sverige 2006 och fick sitt namn tack vare att man ofta ansökte eller bekräftade lånet via SMS. Idag sker lånen oftast via nätet men tack vare att det först skedde vi sms så är den vanliga benämningen sms-lån. Idag bekräftar man lånet lika lätt med BankID som med sms. Andra benämningar utav sms lån är tex mikrolån, nätlån eller snabblån.

Klagomålshantering

För Catalunia är det viktigt att du som kund är nöjd med våra tjänster och vårt bemötande. Har vi inte levt upp till dina förväntningar vill vi veta det. Om du som kund är missnöjd ber vid dig att framföra ett klagomål. Catalunia eftersträvar att upprätthålla en hög servicenivå och klagomål är något som vi tar på största allvar. Det ger oss dessutom en möjlighet att bli än bättre. Klagomål som inkommer till Catalunia behandlas omsorgsfullt och med skyndsamhet. Om vi inte anser oss kunna tillmötesgå ett klagomål har du som kund rätt att få ett skriftligt svar med vår motivering till detta.

Så här gör du för att klaga

Om du av någon anledning inte är nöjd är det viktigt att du snarast kontaktar oss och framför dina synpunkter.Du är välkommen att kontakta oss via epost på kundtjanst@natlan.se eller via telefon 08-124 482 66 samt via brev på Nätlån c/o Catalunia Capital AB, Box 13147, 103 03 Stockholm. Låntagaren kan vid missnöje med Catalunias hantering också vända sig till ARN, Allmänna reklamationsnämnden: tel. 08-555 01 700, eller per brev: Box 174, 101 23 Stockholm.

Låna ansvarsfullt

Att ta ett snabblån är ett dyrt sätt att få tillgång till pengar, det är inget vi sticker under stolen med. Anledningen till detta beror på att vi måste ta betalt för eventuella kreditförluster som kan uppstå. Låna därför inte om du vet med dig att du kommer att få problem att betala tillbaka. Att låna för att betala ett annat lån t ex är tyvärr allt för vanligt och något vi absolut avråder från. Nätlån tillämpar god kreditgivningssed och tar vårt fulla ansvar som kreditgivare. Naturligtvis följer vi alla regler och lagar som gäller kreditgivning till konsument.

Vi har tillstånd från Finansinspektionen och Datainspektionen för vår låne- och inkassoverksamhet och har funnits i mer än 5 år så vi vet hur man hanterar kunder på bästa sätt.

När är det ok att låna?
– Du har några dagar kvar till lön och fått en oförutsedd utgift.
– Du behöver en tillfällig kredit och vill inte gå till banken.
– Du vet att du kan betala tillbaka utan problem.

När är det inte ok att låna?
– Du tänker betala ett annat lån med pengarna.
– Du tänker använda pengarna till spel.
– Du tänker använda pengarna till onödig konsumtion.

Använd gärna Konsumentverkets kalkylator för att se hur din privatekonomi ser ut. Här kan du också lägga upp en budget m.m.

Välkommen att ansöka, det kostar inget. Vi kommer handlägga ditt ärende säkert och så snabbt vi kan!



Välkommen att ansöka om ett lån idag!